Mampukah Suami, Sanggupkah Isteri?

Petikan dari The Star Jumaat 19 Ogos 2005,

Both the newspaper and Mingguan Malaysia also highlighted a statement by Kelantan Mentri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat calling on wives to keep in mind the “problems” faced by aging virgin women, whose number has increased in the country, and not stop their husbands from marrying again.

These wives, he said, should not prevent their husbands’ plans by reacting violently as long as the latter could afford to take another wife.

“Just think of the situation faced by the aged virgin. She will be forced to remain unmarried when in actual fact, there is a man who desires her. Wives should thus give these men room.

“These things will not be resolved as long as people only seek to fulfil their own desires but not think of others’ desires as well,” he said.

Secara peribadi, dari teorinya MQ tak membangkang poligami ni, ye la benda dah dihalalkan, kenapa pulak ada hak kita nak haramkan. Tapi rasanya dengan keadaan semasa dan tahap keimanan yang tak seberapa kenalah ukur baju di badan sendiri. Termampukah suami yang nak beristeri lebih dari satu tu mengharungi hidup berumahtangga dengan tanggungjawab berlipat ganda. Sedangkan isteri yang seorang pun kadang tak terlayan kehendak dan keinginan, ini kan pula lebih dari seorang. Nafkah yang diberi bukan setakat zahir saja, batinnya bagaimana. Mampukah suami membelai setiap emosi setiap dari isteri tu, rungutannya, keluhannya, sakit demamnya, bukan lagi setakat hal di tempat tidur, tapi benda2 lain yang lebih mendalam dan rumit. Kalau setakat nak beristeri lebih dari satu untuk nafsu semata-mata, tak guna la nak tegakkan hadis dan hukum kalau gunakan cuma untuk kepentingan sendiri.

Dan sebagai seorang isteri pula, MQ selalu muhasabah diri sanggupkah berkongsi kasih dan perhatian suami. MQ pernah terbaca, suami adalah jambatan untuk seorang isteri itu ke syurga. Mana-mana isteri yang cukup amalannya dan taat kepada suami, kunci syurga sudah ada di tangan, pilihlah mana2 pintu yang diingini. Walaupun dijanjikan payung emas di syurga buat isteri pertama yang sanggup dirinya dimadukan, Allah angkat isteri pertama menjadi ketua segala bidadari kelak namun MQ rasa lagi takut memikirkan akibat kalau suami terpaksa mengharung azab neraka sebab tak mampu berlaku adil untuk setiap isteri. Kalau diri bukannya taraf iman Saidina Ali, tak perlu lah berharap ada isteri setabah Saidatina Fatimah. Cukuplah isteri yang seorang di jaga dan dididik, biar sama-sama dapat berbahagia di syurga kelak.

One comment

  1. Fuiyoo mendalam makna tu.. Untuk pengetahuan para pembaca, husband MQ tak pernah pun buat ataupun terfikir nak buat benda2 yang menuju kepada poligami nih… Husband MQ dah ada pengalaman tengok ibu sendiri menderita angkara suami berpoligami.

    🙂 Just to make things clear, nanti ada orang yang gossip kata husband MQ nak kawin lain pulak.. sorang pun dah tak larat nak jaga dah.. Hihihi..

Leave a Reply